woensdag 5 mei 2021

Hulpverlening aan schepen in nood. Reddingsacties door vissers uit Middelharnis vanaf 1839

Op deze pagina een overzicht van reddingen door sloepen uit Middelharnis vanaf 1839 tot begin 20e eeuw.  Voor een overzicht van de vroegere periode zie het bericht hierna.


1839: Cornelis Langbroek en zijn bemanningsleden ontvingen van de Britse consul een beloning voor het redden van de Engelse schepen Malvina, Mercury en Richard and Thomas. De schipper krijgt 50 gulden, de stuurman 30 gulden, matrozen 25 gulden, de 'lichte' matrozen 15 gulden en de jongens elk 10 gulden. Cornelis Langbroek was stuurman van de Geertruida Margaretha.

Middelburgsche Courant, 18 juli 1839

1845: Redding van twee man van het in de Noordzee gezonken kofschip Johanna uit Hannover door de bemanning van de vissloep Lucretia Adelaïde, stuurman Jan de Bloeme. De stuurman ontving uit handen van de burgemeester een zilveren medaille, een getuigschrift en honderd gulden om onder de bemanning te verdelen


Algemeen Handelsblad, 29 oktober 1845

1850: De bemanning van de vissloep Pieter Mogge, stuurman Jan de Korte, redde in februari de bemanning van het Engelse schip New-Castle trader. Elk bemanningslid van de Pieter Mogge ontving 24 gulden. De stuurman kreeg een zilveren medaille. Pieter Koster heeft deze redding beschreven in zijn bijdrage getiteld 'Trouw en Vlijt', in het boek De vergeten vissers van Middelharnis, p. 237

Algemeen Handelsblad, 21 juni 1850


1852: De hoeker Onbestendigheid, stuurman Jan de Korte, bracht acht schipbreukelingen aan land. Zij behoorden tot een kofschip onder Papenburger vlag dat geladen was met steenkool.  Pieter Koster heeft deze redding beschreven in zijn bijdrage getiteld 'Trouw en Vlijt', in het boek De vergeten vissers van Middelharnis, p. 238


NRC 8 november 1852


1869 : Assistentie bij de stranding van de Djawa  door de vissloep Maria Cornelia, stuurman Izak van den Nieuwendijk (bron: AGM, staten Slis en Kollf)

NRC, 19 januari 1869


1869: Op 6 maart 1869 trof de bemanning van de vissloep de Kleine Maria, schipper de Koning, benoorden het Goereese Gat een verlaten Engels brikschip met de naam Waters aan. Het schip was beladen met steenkool op weg van Sunderland naar Rotterdam. De vissers begaven zich met gevaar voor eigen leven aan boord van het brikschip. Waarschijnlijk had de bemanning kort tevoren het schip verlaten want de haard was nog aan en het scheepsjournaal was zondag 4 maart nog ingevuld. De brik is naar Hellevoetsluis gesleept.

Dagblad voor Zuid-Holland en 's-Gravenhage, 11 maart 1869




1872: Berging van de Zweedse driemastschoener Danube door de vissloep Noord Over , stuurman Laurens van der Put (bron: AGM, staten Slis en Kollf)

Algemeen Handelsblad, 6 april 1872


1874: Noorse bark Soeblomstev mastloos gestrand. Opvarenden gered door de bemanning vissloep Ulbo, stuurman Jan Smit.


Nieuws van den Dag, 12 december 1874


1876: Bemanning van de Duitse schoener Fünf Gebrüder uit Neuenfelde gered door de Titia Jacoba, stuurman Maarten van Delft. De vijf bemanningsleden werden overgezet op een stoomboot naar Hamburg.


Vlaardingsche courant, 1 juli 1876

1877: De vissloep Zeemanshoop (Huibrecht van den Hoek) bracht de Deense schoener Carl Emil binnen in Hellevoetsluis. Het schip was op weg van Londen naar Kopenhagen. In stormweer brak de grote mast. De schoener is op sleeptouw genomen naar Hellevoetsluis.


Algemeen Handelsblad, 3 november 1877


1882: Redding van de bemanning van de sloep Zeemanshoop uit Hellevoetsluis

1883: De mislukte berging van de nieuwgebouwde schoener Adreania Riga door de vissloep Nijverheid, schipper Cornelis van den Hoek. Aangetroffen op 31 december 1883 op 6 uur van Texel, door het volk verlaten. De bedoeling was om de schoener in Nieuwediep aan te brengen, doch het sleeptouw brak.


Vlaardingsche Courant, 5 januari 1884



1884: Redding van de bemanning van het Engelse smakschip Joseph & Sara


1887: De Antwerpse vissloep Avenir werd in november 1887  ter hoogte van de Doggersbank aangevaren door de Duitse stoomboot Prins Wilhelm. De Avenir raakte zwaar beschadigd. De schipper van de Avenir was M. Don. De sloep had een Nederlandse bemanning. De  Waakzaamheid (Johannis de Waard) uit Middelharnis sleepte de Avenir naar Nieuwediep. De rederij Slis kreeg 1.200 gulden hulploon uitgekeerd. Het bedrag werd aan de besomming toegevoegd en naar rato over de rederij (6/17)en de bemanning (11/17) verdeeld.


Heldersche en Nieuwedieper Courant, 20 november 1887


Heldersche en Nieuwedieper Courant, 23 november 1887


Nieuwsblad Hoekse Waard en omstreken, 23 november 1887.


1888: De Belgische vissloep Avenir kwam enkele maanden later opnieuw in de problemen De schipper was Dubbeld (uit Middelharnis). De sloep werd in Nieuwediep binnengesleept door de MD 10 Tweelingen (Johannes Abraham de Waard) en de MD 16 Op hoop van zegen (Jacob van den Hoek). De sloep had in de nacht van 31 januari op 1 februari te kampen gehad met ''hooggaande zeeën" waardoor het roer brak. In eerste instantie lukt het de Tweelingen en Op Hoop van Zegen niet om bijstand te verlenen. De tweede keer lukte het wel om de sloep op sleeptouw te nemen.

Nieuwe Vlaardingsche Courant, 4 februari 1888


1890: Bemanning van het Nederlandse barkschip Ida, aan land gebracht door de MD 6 Titia Jacoba, stuurman Maarten van Delft.

Heldersche en Nieuwedieper Courant, 27 juni 1890


1891: De trawler Raleigh uit Yarmouth verloor in januari door een stortzee de beide masten. De trawler is door de MD 28 Vertrouwen, stuurman Cornelis van den Hoek op sleeptouw genomen. De sleepboot Wodan heeft de Vertrouwen met de Raleigh de haven van Maassluis binnengebracht.

Algemeen Handelsblad 20 januari 1891

1891: Reddingspoging van de Noorse bark Atlas door de bemanning van de MD 28 Vertrouwen, stuurman Cornelis van den Hoek.


Heldersche en Nieuwedieper Courant, 5 augustus 1891.


1902: Hulp aan de bemanning van het Duitse vaartuig Hinrika uit Oldenburg door de bemanning van MD 15 Poolster, stuurman Cornelis van den Hoek Jzn. Vier bemanningsleden kregen een medaille.


Telegraaf, 20 juni 1902


1903: Stoombeuger Stella Matutina met machineschade de haven van IJmuiden binnengesleept door MD 28 Vertrouwen, stuurman Cornelis van den Hoek. Over het uitblijven van de sloep Vertrouwen bestond in Middelharnis veel ongerustheid.


Nieuwe Vlaardingsche Courant, 11 maart 1903


1903: redding van zes bemanningsleden van het stoomschip Klampenborg uit Kopenhagen door de sloep MD 2 Doggersbank, schipper Jacobus van den Hoek


Nieuwe Vlaardingsche Courant, 3 oktober 1903



Geen opmerkingen:

Een reactie posten