De MD 12 Zeemeeuw was een schoenersloep, gebouwd in 1887 en 1888 op de werf van W. van der Windt Sr. in Vlaardingen voor rekening van de firma Wed. C. Kolff en Zoon te Middelharnis. Het schip was bestemd voor de beugvisserij.
Kenmerkend voor een schoenersloep is dat de achtermast even lang is als de voormast. De sloep was voorzien van ijshokken. De afmetingen staan vermeld in het contract dat Kolff op 5 augustus 1887 afsloot met de scheepswerf voor de bouw van een 'bunvischsloep': 83 voet lang over de steven, wijd 20,5 en 11,5 voet hol. De maten zijn in Amsterdamse voeten van 0,2831 cm. De sloep had dus de indrukwekkende lengte van 23,50 meter. De bouwsom bedroeg 13.000 gulden voor het casco (Streekarchief Goeree-Overflakkee, collectie Kolff).
Op 1 augustus 1888, een maand eerder dan het contract voorschreef, liep de Zeemeeuw van stapel. De MD 12 Twee Cornelissen uit 1864 werd uit de vaart genomen.
Nieuwe Vlaardingsche Courant, 25 juli 1888 |
Vingerling Middelharnis in 1898 met op de voorgrond de MD12 Zeemeeuw, (Streekarchief Goeree-Overflakkee) |
De eerste stuurman van de Zeemeeuw, van 1888 tot en met 1896, was Leendert Koster. Hij werd in 1897 opgevolgd door Johannis Abraham de Waard, die tot 1902 stuurman bleef. Van 1903 tot en met mei 1910 was Jan de Koning stuurman, in juni 1910 opgevolgd door Jacob Boogerman. Hij bleef tot december 1911 stuurman.
De vissershaven van IJmuiden met op de voorgrond de MD 12 Zeemeeuw en op de achtergrond de Rijksvishal, circa 1905 (Museum Vlaardingen) |
Jacob Langbroek was de laatste stuurman. Op 24 februari 1912 is vermeld dat de Zeemeeuw Jacob Langbroek en de Middelharnis Jacob de Korte, in IJmuiden binnengelopen zijn zonder vangst. Op 30 maart 1912 lezen we: 'Van de visserij binnengekomen in IJmuiden Zeemeeuw met een besomming van 400 gulden. Het schip komt in de Kaai wegens bedanken van enkele matrozen.'
Maas- en Scheldebode, 28 september 1912. |
In september 1912 besloot de rederij de Zeemeeuw te verkopen aan rederij C . Pronk Cz.in Scheveningen. De sloep ging verder onder het registratienummer SCH101. De nieuwe naam werd Maartje Elisabeth.
© Marlies Jongejan, februari 2024
De scheepsbel met daarop MD12 is bewaard gebleven
scheepsbel MD12 Zeemeeuw, foto familie De Korte |
De MD12 Zeemeeuw was een schip dat tot de verbeelding sprak. Onderstaand drie voorwerpen waarop deze sloep is afgebeeld.
De MD12 als scheepje in een fles. Tekst achterzijde: ter herinnering aan uw 40-jarig jubileum, Scheveningen, 8 november 1955. foto familie De Korte |
Schilderij van de MD12, gesigneerd N. Taal foto familie De Korte |
MD12 en nog een ander schip in een kastje afkomstig uit de familie Van Gelder, foto Wim Nauta |
Krijn van Gelder en/of Leen van Gelder behoorden waarschijnlijk tot de bemanning van de Zeemeeuw.
Van de familie De Korte heeft waarschijnlijk Beschier de Korte (1893-1968) als jongen op de Zeemeeuw gevaren. Beschier heeft na zijn verhuizing uit Middelharnis naar Rotterdam bij de Marine gewerkt, hij is opstapper op de reddingsboot van Hoek van Holland geweest en torenwachter (Bron: Eilanden-nieuws 22 februari 1980, interview met zijn weduwe E. de Korte-Troost)
MD 12 Zeemeeuw, Streekmuseum Goeree-Overflakkee |
met dank aan Richard van Helten en Wim Nauta voor het beschikbaarstellen van de foto's.
Heb een scheepsmodelletje van de MD12 in een kastje geërfd. Deze heeft altijd gestaan in het huis van mijn overgrootvader Paulus Verburg, zoon van Arie Verburg en Maria Hendrika Groen. Mijn Overgrootvader geb. 15-03-1886 heeft gevaren en ook gevist. Mogelijk is hij ook nog bemanning geweest op de MD12. Als klein kind heb ik weleens van hem gehoord dat hij ook nog op een botter gevist had.
BeantwoordenVerwijderenDe Botter is dan mogelijk de MD21 geweest. Zijn opa C Groen is hier lang schipper op geweest.
BeantwoordenVerwijderenBeste André, een foto van het scheepsmodelletje wil ik graag toevoegen op mijn weblog. Misschien heb ik ook nog wel meer informatie over de botter. Je kunt me mailen : marliesjongejan@gmail.com
BeantwoordenVerwijderen