De stuurman of 'stierman' had de leiding over het vissersschip en over de dertienkoppige bemanning. Hij was de schakel tussen de boekhouder en de vissers.
Pas rond 1900 komen we soms de benaming 'schipper' tegen. Maar in de volksmond bleef het altijd de stuurman. De tweede man aan boord was de eigenlijke stuurman. Hij heette in Middelharnis traditiegetrouw de 'ouweman'.
In de achttiende eeuw hadden de stuurlieden een aparte positie in de vissersgemeenschap. Ze waren niet alleen visser, maar ook mede-eigenaar van hun schip. Meestal kochten ze zich in voor een aandeel van 1/8 part of 1/16 part. Naast hun beloning als mede-eigenaar en als visser kregen ze jaarlijks een vast bedrag van de boekhouder als 'stuurgeld'. De constructie van de stuurman als mede-eigenaar is tussen 1830 en 1850 geleidelijk verdwenen.
De stuurlieden hadden in de achttiende eeuw elk een eigen eigendomsmerk, dat op alle vistuig en toebehoren aangebracht werd. Het merk fungeerde ook als handtekening in officiƫle stukken.
Op een aantal momenten in de geschiedenis van visserij van Middelharnis zijn er lijsten aangelegd met de namen van stuurlieden. Via onderstaande links is meer informatie te vinden over de stuurlieden, hun schepen familiegeschiedenis.
1682: Stuurlieden van de visschuiten uit Middelharnis
1708: Stuurlieden van de visschuiten uit Middelharnis
1782 :Stuurlieden van de visschuiten uit Middelharnis
1798: Stuurlieden van de visschuiten uit Middelharnis
1804 : Stuurlieden van visschuiten uit Middelharnis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten