donderdag 2 februari 2012

Middelharnis in de rouw

Tussen 1713 en 1938 zijn 292 vissers uit Middelharnis bij de uitoefening van hun beroep omgekomen door scheepsrampen en ongevallen, waaronder de twee grootvaders van mijn vader en drie ooms van hem. Wat mij bezighoudt is wat dit voor de gezinnen van deze mannen betekende. Hoe functioneerde de vissersgemeenschap en hoe slaagden de weduwen erin zich te redden ?

Om met mijn eigen familie te beginnen: hoe is het Lena, Geertrui en Adriaantje vergaan ?
Eenvoudig zal het niet zijn om een beeld te krijgen van het leven van deze families maar ik vind het de moeite waard om te onderzoeken wat er nog te achterhalen is.
Hieronder een foto van de moeder van mijn vader Lena Cornelia de Moei in rouwdracht. De foto is van ca. 1895, waarschijnlijk uit 1896 want toen was ze in de rouw vanwege het overlijden van haar moeder.  Haar vader Simon en haar broer Bastiaan zijn in 1872 verdronken. In 1889 verdronk ook haar broer Cornelis.


Lena Cornelia de Moei
geb. 2-09-1866 Middelharnis
ovl. 14-12-1952 Sommelsdijk
geh. 25-6-1903 Middelharnis
met Cornelis Jongejan
geb. 21-1-1866 Middelharnis
ovl. 14-12-1944 Sommelsdijk



Geen opmerkingen:

Een reactie posten